Een weekje verkennen

8 september 2018 - Saint-Agnant-près-Crocq, Frankrijk

Na een aankomst die anders liep dan gepland was het tijd om eerst maar eens te gaan slapen, om op maandagochtend alle tassen uit de auto te pakken en een plaats in ons huisje te geven. Deze eerste dag hebben we gebruikt om spullen uit te pakken en weg te leggen, een rondje te wandelen en een boodschappenlijst te maken. Bas kreeg de eer deze boodschappen te gaan doen.

Maandagavond hebben we tijdens het dagelijkse ‘WiFi-uurtje’ kennis gemaakt met Claire en hebben we een kaart van ons onderzoeksgebied van 5 bij 5 kilometer gekregen. Hiermee gingen we dinsdag meteen op pad, zodat we ‘ons gebied’ kunnen leren kennen. We verdeelden de kaart in 4 richtingen en liepen elke dag een kwart van onze kaart door dorpjes en bospaden. Dinsdag zuid-west, woensdag noord-west, donderdag noord-oost en vrijdag zuid-oost.

Elke dag was een redelijk flinke wandeling en af en toe waren we even de weg kwijt doordat de kaart niet altijd klopte. Verschillende paden bleken er niet meer te zijn of anders te lopen dan op de kaart stond, maar ook hier kwamen we elke keer wel weer uit. De opdracht voor iedereen is het noteren van alle amfibieën en reptielen die we onderweg tegen komen, dit was niet altijd even veel. Gladde slangen of adders heb ik nog niet gezien. Ik vond wel 2 ringslangen tijdens de verkenningsrondes, maar deze kreeg ik helaas niet op de foto.

In de dorpjes in ons onderzoeksgebied wonen nooit erg veel mensen, hier zijn gemiddeld 7 inwoners per vierkante kilometer, wat in ieder geval lekker rustig is. Bijna iedereen zwaait en lacht naar je, wat ik niet meer gewend ben van thuis, maar ik kan dit erg waarderen.

Na onze ronde op vrijdag zijn Bas, Rick en ik nog even naar Gourd gewandeld, waar ook een Nederlander, Jan, woont. Hier hebben we een tijdje mee gesproken over de omgeving, wonen in deze omgeving en waar hij zich mee bezig houdt, binnenkort gaan we alle vijf nog een avond naar hem toe.

Ook zijn afgelopen donderdagavond hier een aantal leden van de adderwerkgroep aangekomen, 2 stagiaires mochten op zaterdag mee op pad, helaas was ik dat niet, maar ik ben zeer benieuwd naar de vondsten. Omdat we brood te kort kwamen na de eerste keer boodschappen doen besloten Erik, Rick en ik deze ‘vrije dag’ te gebruiken om naar de dichtstbijzijnde bakker (in Crocq) te wandelen. We vertrokken wat eerder dan Bas en Luc met de adderwerkgroep en onze stagebegeleider Rob. De wandeling op en neer was iets meer dan 19 kilometer, waarbij we alleen een paar hagedisjes zagen wegschieten.

CrocqNa een week lang in dit gebied, met best wat dorpjes, maar bijna geen inwoners, te lopen was het toch even anders om een dorp met wat meer mensen, winkeltjes, een trottoir, voetbalveld en school te zien. Toch denk ik dat ik de hele kleine, bijna uitgestorven dorpjes in ‘ons’ gebied nog wat leuker vind.

Hiermee is er al bijna een week voorbij, zonder vooruitgang in mijn onderzoek, maar het grootste verkenningswerk is gedaan. De nieuwe boodschappenlijst en de planning wat we welke dag gaan eten is gemaakt, we zijn weer klaar voor de volgende avonturen, vondsten en ontdekkingen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Elly obbes:
    8 september 2018
    Wat je verteld klinkt, alsof je in een andere wereld bent beland.
    Wat een rust en aardige mensen die daar wonen en het leuk vinden jou/ jullie te zien. Geniet ervan!
  2. Petra van leeuwen:
    9 september 2018
    ha Martijn,
    Leuk om je avonturen hier te lezen! En oepsie wat akelig jullie 'pech onderweg' zeg!
    Lukt het met koken ;-) ???
  3. Martijn:
    9 september 2018
    Ik ben zeker in een andere wereld beland, hoewel ik hier natuurlijk wel eens vaker een weekje ben geweest. Vanaf nu wordt het langer dan ik hier ooit ben geweest.
    Eten klaarmaken gaat prima, vandaag bijvoorbeeld nog pizza gebakken op zelfgesprokkeld hout. We hebben slechts 1 maaltijd gehad die echt tegen viel, maar dan weten we ook dat we dat niet nog een keer gaan doen...
  4. Opa Bogers:
    10 september 2018
    Hoi Martijn, fijn te lezen dat het goed met je gaat, die gladde slangen blijven zich echt niet voor je verstoppen. Heb je die golfplaten al weg gelegd? Groetjes.