Wachten op geschikt weer...

15 september 2018 - Saint-Agnant-près-Crocq, Frankrijk

Nadat we op de zaterdag ‘even’ 19 kilometer liepen, op en neer naar de dichtstbijzijnde bakker, deden we het zondag wat rustiger aan. Luc ging dit keer boodschappen doen voor de aankomende week. Wij gingen ondertussen een stukje wandelen langs en door de drooggevallen beek hier vlakbij, hier zagen en hoorden we nog 2 eekhoorns achter elkaar aanjagen. In de middag ben ik begonnen met het leggen van de platen (damwandprofielen) voor het onderzoek naar gladde slang, op dit moment liggen er 30 van de 40.

Op zondagavond bakten we pizza op door ons gesprokkeld hout, maar eerst vond Bas in dit hout nog net op tijd een vinpootsalamandertje in landfase. De pizza’s smaakten goed, de rest van de week eten we ook redelijk goed en gevarieerd, maar niet te moeilijk.

De gehele week was erg warm en droog, het leverde alweer weinig waarnemingen op, het bleef vooral bij wat muurhagedissen.

Woensdag was het tijd voor iets anders; een dag werken voor Office National des Forêts, een soort Staatsbosbeheer in Frankrijk. Hierbij werden op een zuidhelling alle bomen en struiken gekapt en mochten wij in de volle zon alle boomstammen en takken de helling op slepen. Hiervoor krijgen we dan een certificaat voor deelname. Het was erg warm, de grondtemperatuur op de helling was 67,3 graden. Daarna zijn we in een rivier gedoken om af te koelen, om in de avond deze dag en de week met de adderwerkgroep af te sluiten bij de bistro in Saint-Agnant-près-Crocq.

Vrijdag leek het erg goed weer te zijn voor gladde slang, deze dag heb ik daarom veel in het veld gezeten, maar weer niks gevonden, in ieder geval niet wat ik zocht. Ondertussen heeft Erik weer boodschappen gedaan zodat we weer een week vooruit kunnen. In de avond zijn we op bezoek gegaan bij Jan in Gourd, hij gaf ons een presentatie over de prehistorie in Frankrijk. Daarna liet hij zijn vondsten uit de buurt, zoals pijlpunten van speren, zien en kochten we allemaal een door hem gemaakte wandelstok.

Vandaag, zaterdag, zal er een bespreking komen met Rob over de voortgang in het onderzoek en de onderzoeksvoorstellen. Ook komt hier vandaag een nieuwe groep mensen aan, verder is er dit weekend nog weinig gepland, dus doen we even een beetje rustiger aan, maar zodra het weer goed lijkt staan we weer klaar om verder te gaan met de onderzoeken.

1. Fam verhees:
    15 september 2018
    hallo Martijn
    Mooi verslag We hebben elkaar gesproken door de telefoon
    Wat zijn de foto,s mooi
    Heel veel liefst van Opa en Oma Verhees
  2. Opa Bogers:
    15 september 2018
    Dag Martijn. Bedankt voor je mooie verslag. Hopelijk komt er de komende week wat regen en kun je de gladde te grazen nemen. Groetjes.
  3. Franca:
    23 september 2018
    Hallo Martijn,

Een start is gemaakt, een vinpootsalamander gered uit het vagevuur, en muurhagedissen.
    Mooie waarnemingen de komende tijd in het veld, hopelijk met lagere grondtemperaturen, ik laat me graag verrassen. Groetjes vanuit een regenachtige Zondag in Brabant. Liefs Franca X
  4. Noortje Wijnstok:
    24 september 2018
    Hoi Martijn,
    Ik beheer de website, Facebook en Instagram pagina's van Helicon MBO Den Bosch. Jouw docenten vertelde me enthousiast over jouw buitenlandse stage en bijbehorende blog. Zou ik af en toe een quote en foto's uit je verhalen mogen delen namens Helicon MBO Den Bosch?
    Veel plezier in ieder geval op je stage!

Groeten, Noortje Wijnstok
    Helicon MBO Den Bosch
  5. Martijn:
    24 september 2018
    Hallo Noortje,
    Bedankt voor je reactie, natuurlijk mag dat!
    Ik zal snel weer een nieuw verhaal schrijven.
    Groeten,
    Martijn