Beginnen met het onderzoek...

25 september 2018 - Saint-Agnant-près-Crocq, Frankrijk

Na een iets langere stilte bij deze toch weer een nieuw verhaal;

Zondag 16 september, de laatste dag van de 2e week hier, vierden we de verjaardag van Luc. We hingen de slingers en ballonnen op en hadden een taart voor hem geregeld. Hij had pakketjes opgestuurd gekregen met onder andere pindakaas, drop en pepernoten. Alleen al het idee dat je dat hier niet hebt en thuis wel maakt het lekkerder dan normaal. Daarnaast hadden we een bespreking met Rob over onze onderzoeksvoorstellen. Na 2 weken verkennen werd het nu tijd om aan je eigen onderzoek te beginnen, daarom werd nu alles besproken en bediscussieerd, zodat elk onderzoek duidelijk was. Naast het meerjarige onderzoek naar gladde slang waar ik mee ben begonnen heb ik nog een eigen onderzoek; het verschil in trefkans van amfibieën en reptielen in een natuurlijk bos en een niet-natuurlijk bos. Dit is best een uitdaging, midden in een bos valt het niet mee om amfibieën en reptielen te vinden. Naast het eigen onderzoek inventariseert iedereen amfibieën en reptielen, voor mij is dit dus de derde opdracht. Drie opdrachten, allemaal amfibieën en reptielen, niet erg makkelijk met het huidige weer...

Voor het onderzoek naar gladde slang liggen ondertussen alle platen, deze worden 1 keer per week gecontroleerd, maar tot nu toe heeft het nog niets opgeleverd. De rest van de tijd wandel ik met name de bossen af met een tas vol onderzoeksmaterialen zoals een slangenzak, meetlint, unsters (om te wegen), GPS, verrekijker en daarnaast 2 fotocamera’s met 3 objectieven en een GoPro. Naast de tas op mijn rug heb ik constant een camera met kleine telelens om mijn nek, om snel een duidelijke foto te maken, als ik tijd heb en het dier blijft zitten probeer ik met de andere camera nog een mooiere foto te maken. Ook gebruik ik de wandelstok die ik hier heb gekocht veel om op de hellingen en in de dichte begroeiingen de been te blijven.

Na een warme en droge tijd werd het ineens koud en nat, maar nog steeds treffen we weinig aan, op een hoop muurhagedissen na, maar die vind ik dan weer niet in het bos. In anderhalve week heb ik in het bos slechts 1 pad (Bufo bufo) gevonden, verder niets. Dit zorgt er wel voor dat ik af en toe aan mezelf begin te twijfelen...

Het eten gaat meestal goed, we maken zelfs ondertussen dingen met paddenstoelen die we hier zelf zoeken en vinden, zoals eikhaas. Gevonden voedselMaar afgelopen week hadden we vooral te weinig brood en hadden de muizen hier ook nog van meegegeten, maar dit tekort hebben we op weten te lossen. Een wat groter probleem hebben we deze week, omdat van bijna alle geplande maaltijden bij de boodschappen cruciale ingrediënten niet zijn gekocht. Hierdoor moeten we deze week even erg creatief zijn met wat we wél in huis hebben. Hoewel dit soort kleine dingen onderlinge frustraties opleveren, mede omdat je toch constant op elkaars lippen zit, lukt het tot nu toe gelukkig nog steeds om dit allemaal ook weer op te lossen.

1. Opa Bogers:
    25 september 2018
    Weer een mooi verhaal Martijn. Ik kan me voorstellen dat het frustrerend is dat je weinig dieren ziet. Mensen die kennen zullen er van overtuigd zijn dat het zeker niet aan je inzet ligt. Komende week meer succes. Groetjes, opa Bogers.
  2. Fam verhees:
    26 september 2018
    Heel veel succes We hebben elkaar al gesproken door de telefoon
    Alles hier gaat goed
    Martijn wat een goed verhaal heb je weer geschreven
    Veel geluk daar Groetjes Opa en Oma
  3. Rob:
    26 september 2018
    Fijn dat jullie als natuurvorsers weten wat je in de natuur kunt eten. Misschien dat je daarmee de tekorten kunt aanvullen. Een portie vogelmuur, melganzevoet is zeer voedzaam en denk eens aan vruchten, hazelnoten en walnoten. Of krijg je door het lezen van deze lekkerheden nog meer honger?
  4. Francien:
    27 september 2018
    Jammer Martijn dat het niet helemaal loopt zoals gewenst, maar dat is ook de natuur ben ik bang.
    Gelukkig zijn jullie daar langere tijd, zodat er nog genoeg mogelijkheden zijn om te vinden wat je zoekt.
    Je beschrijft het allemaal heel mooi... De frustratie is duidelijk en begrijpelijk, maar laat je niet ontmoedigen.
    Kijk uit naar je volgende verslag.
    Groetjes..Sientje🌻