Op de helft

6 oktober 2018 - Saint-Agnant-près-Crocq, Frankrijk

Het voelt best vreemd, maar we hebben 5 van de 10 weken gehad hier. We zijn al op de helft, we zijn pas op de helft, het is maar hoe je het bekijkt. De vijfde week begon met boodschappen doen, deze keer was ik aan de beurt, en in de avond hadden we een skypegesprek met onze begeleider van school, Wiet van Bragt. Ondanks de niet al te snelle internetverbinding hier en daardoor een haperende docent, hebben we de belangrijkste dingen besproken.

Een hele week in de natuur, waarbij 1 persoon boodschappen moet doen, iedereen een skypegesprek bij moet wonen en verder als enige verplichting hebben de natuur in te gaan. Dat is ondertussen genoeg om de hele groep het gevoel te geven dat we het druk hebben. “Ik heb het druk, want jij moet morgen naar de supermarkt”, pas nadat het wordt gezegd beseffen we dat dat helemaal nergens op slaat, maar zo voelt het hier wel. Langzamerhand hebben we zo weinig te doen buiten dat wat we normaal doen, dat we bij elke kleine verplichting denken het druk te hebben. Toch hebben we hier geen moment dat we ons vervelen omdat we niks te doen hebben en kom ik niet eens toe aan een boek lezen. Best een prettige manier van leven, heel rustig en toch vanalles om handen.

Dinsdag reden we in een redelijk volgepropte auto naar de markt, waar we voor €9,00 een eend (mulard) kochten. Deze hebben we 2 dagen gehouden en verzorgd. Donderdag was het tijd om het dier te slachten. We stonden met Rob nog even stil bij het feit dat we een leven zouden ontnemen, maar dat dit, uiteraard, wel op een respectvolle manier wordt gedaan. Hierna werd de eend geplukt en moesten ingewanden worden verwijderd. Vrijdagavond was het tijd om onze eend boven de Samen eten bereidenkolen te hangen en te braden. Bas en ik sleepten grote stukken hout uit het bos om een goed groot vuur te maken, wat uiteindelijk een stapel warme kolen moest worden. Het gehele gerecht, inclusief gesudderde groenten en gepofte aardappels, werd gemaakt bij het kampvuur. Het kost wat tijd en moeite, maar we hadden dan ook een supermaaltijd aan het vuur, wederom onder een prachtige sterrenhemel.

Ondertussen zit het onderzoek niet helemaal mee, het gaat in ieder geval niet altijd helemaal zoals ik zou willen. Alles wat ik in de bossen zoek voor mijn onderzoek vind ik nog steeds niet of nauwelijks op dit moment, maar natuurlijk wordt er wel degelijk van alles gevonden. Zo werden onder andere in de afgelopen weken 2 adders, 2 ringslangen, een roadkill ringslang en, op een voor deze soort nog onbekende locatie, eenbes gevonden. De gladde slang laat nog op zich wachten, maar ik blijf hopen en vooral zoeken.

Verder staat deze week een beetje in het teken van bezoek, halverwege deze stage krijgen Bas en Rick ouders op bezoek. Dat is natuurlijk een leuk moment waarbij je even kunt laten zien wat je allemaal meemaakt en hoe mooi het gebied is waar je al die weken in woont en werkt. Ook ik kreeg, redelijk onverwacht, bezoek van vrienden, Francien en Ronald. Zij maakten een omweg naar huis om hier een nachtje te blijven slapen. We hebben bij de bistro in Saint-Agnant-près-Crocq gegeten en zijn de volgende ochtend naar Aubusson gereden. Het is erg leuk om tussendoor even weer mensen van thuis te zien en spreken. Mijn bezoek is alweer weg, Bas en Rick hebben nog even. Maar vanaf nu zal het snel gaan, nog (maar) 5 weken, dan is de stage voorbij en kunnen we weer naar huis, mogen we weer naar huis en moeten we weer naar huis. Zoals ik al zei; het is maar hoe je het bekijkt...

1. Fam verhees:
    6 oktober 2018
    Hallo Martijn
    Het ziet er weer geweldig uit je verhaal
    Jammer dat het zo ver is
    Anders kwamen we zeker even op bezoek
    Hier gaat alles goed
    Heel veel groetjes en een dikke kus van ons
  2. Francien:
    6 oktober 2018
    Goed beschreven Martijn, zo is het wel...het is hoe je het bekijkt. Glas half vol of half leeg.. Beetje afhankelijk van veel factoren, maar blijf het positief zien.
    Niets vinden is ook interessant heb ik bij jullie geleerd.
    En wie had gedacht dat ik met jou ooit onder een Franse brug naar een maura? Zou zoeken?
    Er was niet eens een echte clochard.... Hoe teleurstellend.

Super om te zien hoe jullie daar je stage doen met alles wat om het onderzoek heen hangt.
    Succes nog de komende weken.
  3. Opa Bogers:
    7 oktober 2018
    Dag Martijn, alweer een prachtig mooi verhaal. Hopelijk krijg je het de komende weken nog echt druk met gladde slangen vangen, DNA afnemen, meten, wegen en fotograferen. Het is wel erg fijn zo 'n kleinzoon te mogen hebben. Groetjes, opa.
  4. Franca:
    9 oktober 2018
    Leuk je te volgen Martijn, ook ik heb wandel nog graag 5 weken met je mee!
  5. Elly obbes:
    Dag Martijn,
    Een wat late reactie van mij. Zo te lezen gaat het goed met je. De dagen zijn niet altijd even spannend maar zeer zeker de moeite waard. Alle indrukken die je ervaart nemen ze je niet meer af. Mooie herinneringen. Koester ze. Het is gauw genoeg voorbij en dan is de dagelijkse sleur er weer.
    Tot het volgende verslag van jou.
    Groet,
    Elly
  6. Joost van Beukering:
    Hey hallo Martijn
    Je zal wel denken hoe komt die nu hier terecht , ik was je aan het zoeken omdat ik een ouderavond aan het voorbereiden ben en hierbij gebruik ik een stukje van onze film. Ik was benieuwd of ik kon vinden hoe het met je activiteiten bij de obstacle runs ging en kwam zo hier terecht.
    Als ik het zo lees ben je op stage voor je opleiding, de weg ernaartoe is spannend geweest zo te lezen maar je vermaakt je blijkbaar prima. Het is geweldig als ik lees waar je mee bezig bent. Ga vooral zo door en weet , je bent altijd welkom op je oude school.
    Jou verhalen en ervaringen zijn een inspiratie voor vele.
    Heel veel succes daar en hopelijk tot ziens.
    groet Joost.
  7. Martijn:
    Hallo Joost!
    Leuk dat ik nog een keer iets van je hoor! Het gaat hier inderdaad goed, uiteraard zit niet alles mee, maar ook dat hoort erbij. Het lijkt me leuk om een keer langs te komen en bij te praten als ik terug ben.
    Mocht je nog iets willen weten over de obstacle runs of iets anders voor de ouderavond mag je me natuurlijk ook altijd even privé een berichtje sturen.
    Groeten,
    Martijn